“Regulering van de Nederlandse gokmarkt is niet desastreus”
17 juni 2014In 2015 wordt de nieuwe Wet op de Kansspelen van kracht. Vanaf dan is het mogelijk om legaal online te gokken en ook heeft het gevolgen voor sponsoring. Angst voor de liberalisering van de kansspelmarkt in Nederland is onnodig, zegt Chris Woerts.
Chris Woerts (eigenaar CWO Consultancy & Marketing) verwacht dat er nog veel zal veranderen in de jaren volgend op het legaliseren van de gokmarkt. “Er zullen veel aanbieders komen, die allemaal proberen een positie te verwerven. Je kunt niet spreken van winnaars of verliezers in de beginperiode, na 3 jaar zullen de piketpaaltjes geslagen zijn. Veel aanbieders zullen dan weer verdwijnen.”
Traditioneel grote sporten profiteren
Woerts is van mening dat vooral de clubs in de traditioneel grote sporten zullen profiteren van de marketinggelden van de gokbedrijven. “Nee, de zilvervloot zal zeker niet binnenvaren. Er zal geld te besteden zijn, maar aanbieders hebben ook geleerd van fouten in andere markten en zullen alles goed doorrekenen. Vergeet niet: de marges voor gokbedrijven zijn relatief laag, maar het geeft zeker een impuls in sponsorland. Het bedrag zal per aanbieder verschillen, maar een gemiddeld budget van zo'n € 7 miljoen voor de totale marketing- en communicatie is reëel.”
Meer openheid en transparantie
Woerts spreekt maandag 23 juni op het Sponsortribune Seminar over Betting & Gaming. Eén boodschap wil hij daar in ieder geval overbrengen: “Angst is nergens voor nodig. In Nederland zijn we altijd goed om hard te roepen dat als de markt opengaat het desastreus zou zijn voor de bijvoorbeeld de sport. Ik denk dat de liberalisering van de gokmarkt de markt vergroot, dat je het uit de illegaliteit haalt en dat er meer openheid en transparantie komt. Vergelijk het met een meubelboulevard: zet bedrijven bij elkaar en je trekt meer mensen, verhoogt je omzet en er er is meer aandacht.”
Bron: Marketingtribune.nl