Verbod op shirtsponsoring door kansspelbedrijven treft voetbalclubs hard
22 juli 2022De tijd vliegt wanneer je het naar je zin hebt en dat geldt ook voor de liefhebbers van online gokken in ons land. Het is namelijk alweer bijna tien maanden geleden dat de online kansspelen in Nederland gereguleerd werden. Sinds 1 oktober 2021, om precies te zijn, is het dus legaal om deel te nemen aan online kansspelen in Nederland, iets dat nooit eerder het geval was. Tot aan die datum werden de online kansspelen in Nederland enkel gedoogd, maar omdat de wetgeving ervoor ontbrak, konden ze nooit formeel gelegaliseerd worden.
Die situatie is vandaag de dag dus helemaal anders en dat is dankzij de invoering van de Wet Kansspelen op afstand, ook wel afgekort als de Wet Koa, in oktober van vorig jaar. Deze heeft gezorgd voor een onderscheid tussen legale en illegale aanbieders van online kansspelen in Nederland. Legale aanbieders zijn aanbieders met een vergunning voor het verkopen van online kansspelen in Nederland. Illegale aanbieders zijn aanbieders die zonder vergunning toch trachten hun diensten en producten aan de man (of vrouw) te brengen op de Nederlandse online gokmarkt.
Dit nieuwe vergunningensysteem voor online casino’s in Nederland staat onder het beheer van de Kansspelautoriteit (Ksa), de regulator voor alle traditionele (lees: landgebonden) en online kansspelen in Nederland. Een aanvraag voor een vergunning moet bij de Ksa worden ingediend, waarna zij zich zal buigen over de inhoud ervan. Dit is de enige manier in ons land om kans te maken op een vergunning voor het verkopen van online kansspelen in Nederland. Als de aanvraag geweigerd wordt, blijft het streng verboden voor de vragende partij om online kansspelen in Nederland te verkopen. Probeert ze dat toch, dan loopt ze het risico op zware vervolging door het Parket met alle gevolgen van dien.
Naderend verbod op shirtsponsoring in het voetbal door online casino’s in Nederland
Een van de gevolgen van de regulering van de markt voor online kansspelen in Nederland is dat de legale exploitanten sindsdien ook vrij zijn om reclame te maken voor hun diensten en producten. Dit gevolg is mogelijk een beetje onderschat door de Ksa en andere autoriteiten, want sinds de opening van de markt is de hoeveelheid gokreclame in ons land explosief toegenomen. Zeker de grotere kansspelbedrijven als Circus.nl en Holland Casino spenderen miljoenen per maand aan reclames online, op TV en in de buitenlucht. Tot zo’n overdreven hoogte zelfs, dat er binnen een jaar naar de regulering van de online kansspelen in Nederland alweer verschillende restricties en verboden op gokreclame zijn aangekondigd en geïmplementeerd.
Een van de meest door de online gokwereld beïnvloede sectoren in ons land is het Nederlandse profvoetbal. Naar schatting zijn de inkomsten uit gokreclames en andere deals met aanbieders van online kansspelen in Nederland in minder dan een jaar uitgegroeid tot maar liefst 5% van de gehele Nederlandse voetbaleconomie. Exploitanten als TOTO en Betcity, om maar enkele voorbeelden te noemen hebben (te) gretig gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden wat betreft sponsoring en reclame, waardoor de Nederlandse politiek nu een volledig verbod op shirtsponsoring van voetbalclubs door gokbedrijven heeft aangekondigd. Dat gaat een aanzienlijke impact hebben op het voetbal en dan met name op de clubs die er als de kippen bij waren om sponsorgeld uit de online gokwereld aan te nemen.
Constant nieuwe deals met online casino’s in Nederland
Naar schatting door de onderzoekers van Voetbal International (opgelet: pay wall), het toonaangevende voetbalplatform van Nederland, bedraagt de totale waarde van alle sponsordeals tussen voetbalclubs en online casino’s in Nederland momenteel tussen de €20 miljoen en de €30 miljoen. Ook de topclubs van ons land, inclusief landskampioen Ajax (Unibet) en AZ Alkmaar (Kansino) verbonden hun naam al aan aanbieders van online kansspelen in Nederland. Deze clubs en met hun nog vele anderen zullen vanaf 1 januari 2023 een oplossing moeten vinden voor die deals, want dan gaat het verbod op shirtsponsoring door online casino’s in.
Zeker de kleinere clubs gaan onvermijdelijk een impact ondervinden van het naderende verbod en zullen op zoek moeten gaan naar alternatieven. Een “voordeel” is dat het contract met ESPN inzake de Tv-rechten voor het Nederlandse voetbal in 2025 verloopt en de verwachting is dat daar meer geld uit zal kunnen worden gesleept. Daar komt bij dat het vinden van een nieuwe shirtsponsor op zich geen groot probleem zal zijn voor een overgroot deel van de clubs. De vraag is vooral in hoeverre de vervangende sponsoren bereid zijn om dezelfde bedragen op te hoesten als de online casino’s in Nederland.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).