Dubbel success voor Staatsloterij bij WLA Advertising Awards
1 april 2025
Staatsloterij wint 2 WLA Advertising Awards
De kans is groot dat je richting het einde van afgelopen jaar de traditionele Oudejaarscampagne van de Staatsloterij langs hebt zien komen. Ieder jaar doet de loterij weer haar uiterste best om een treffende reclamecampagne te maken die de Oudejaarstrekking, mét hoofdprijs van maar liefst € 30 miljoen, in het zonnetje moet zetten. Dat gebeurt rondom een thema en in 2024 was dat het delen van geluk, onder de noemer “Geef elkaar een beetje geluk”.
De Oudejaarscampagne van de Staatsloterij is ondertussen een begrip in ons land en het is dan ook meer dan eens voorgekomen dat zo’n reclame nationaal in de prijzen is gevallen. Nog niet zo lang geleden kreeg Nederlandse Loterij, waar de Staatsloterij deel van uitmaakt, echter ook erkenning op internationaal niveau. Tijdens de World Lottery Association (WLA) Advertising Awards 2024 viel de Nederlandse aanbieder namelijk twee keer in de prijzen, in de categorieën “Best Product Advertising” en “Best of the Best”, voor de campagne van 2023, “Geloof in Geluk”.
Liefde maakt gelukkig
“Het winnen van de Oudejaarstrekking van Staatsloterij is voor iedereen een droom, maar er is niets mooier dan echte liefde. Dát is de boodschap die Staasloterij uitdraagt in haar campagne voor de Oudejaarstrekking 2023. Deze bijzondere campagne vertelt het verhaal van een jongeman die het geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs. Tijdens een reis door de tijd ontdekt de man waar het in het leven écht om draait. Als hij vervolgens moet kiezen tussen het lot dat hij zojuist kocht of de liefde, is zijn keuze snel gemaakt. De commercial laat zien hoe iets moois kan ontstaan als je durft te kiezen voor hetgeen je echt gelukkig maakt.”
Zo presenteerde de Staatsloterij hun Oudejaarscampagne van 2023 op hun eigen website en dat bleek uiteindelijk de juiste keuze. Er werden dat jaar namelijk maar liefst 7,2 miljoen loten voor de Oudejaarstrekking verkocht, welke na een flinke zoektocht uiteindelijk gewonnen werd door een inwoner van de gemeente Woensdrecht in Noord-Brabant. Het is dus niet voor niets dat loterijspellen nog altijd worden gerekend tot de populairste online kansspelen in ons land, ondanks de snelle opkomst van legale online casino’s in Nederland sinds 2021.
Naast een enorm aantal spelers heeft de “Geloof in Geluk”-campagne recent dus ook nog internationale erkenning opgeleverd voor de Staatsloterij. De Advertising Awards worden iedere twee jaar georganiseerd door de World Lotterij Association en ze worden gezien als prestigieuze prijzen binnen de industrie. Het is dan ook een prestatie van formaat dat de Staatsloterij er tijdens de laatste editie zelfs twee in ontvangst mocht nemen.
2 Advertising Awards voor Staatsloterij
Tijdens de WLA Advertising Awards worden er in totaal vijf prijzen uitgereikt: “Best Product Advertising”, “Best New Media Advertising”, “Best Corporate Advertising”, “Best Responsible Gaming Advertising” en “Best of the Best Advertising”. Met name de laatstgenoemd categorie is populair, want de “Best of the Best” award is in feite een prijs voor de beste reclame door een loterij van de afgelopen twee jaar.
Des te meer reden voor de Staatsloterij om extra trots te zijn, want zij wisten deze binnen te halen in 2024. De Nederlandse aanbieder werd daarmee de opvolger van de “Valet Parking”-reclame van Austrian Lotteries, die de award in 2022 in ontvangst mocht nemen. De Staatsloterij is pas de tweede winnaar van de “Best of the Best” award in de historie van de World Lottery Association Advertising Awards, aangezien de award pas sinds de editie van 2022 wordt uitgereikt.
De andere award die de Staatsloterij in ontvangst mocht nemen was die voor “Best Product Advertising”, oftewel de beste reclame door een loterij op televisie en/of in de bioscoop van de afgelopen twee jaar. Daarvoor moest worden afgerekend met aanzienlijke concurrentie, waaronder de Imagine House Hunt”-reclame van Lotto New Zealand en de “Euro 2024”-campagne van Szerencsejáték Zrt, de aanbieder van loterijen in Hongarije.
“Geloof in geluk... Dat was de boodschap die we uitdroegen in deze campagne voor de Oudejaarstrekking van 2023”, vertelt een trotse Arno de Jong, Chief Commercial Officer bij Nederlandse Loterij, “Na vijf succesvolle campagnes met Frekkel, Freddie, Frummel, Fritsie en met vader & zoon, lukte het ons ook dit jaar weer een bijzondere campagne te ontwikkelen. Bijna een jaar na dato beginnen mensen nog steeds over deze commercial. Het is een grote eer dat een internationale jury met vertegenwoordigers uit alle windstreken Staatsloterij heeft uitgeroepen als Best of the Best.”
Overigens was Nederlandse Loterij met de “König TOTO”-campagne voor EURO 2024 ook nog genomineerd in de categorie “Best New Media Advertising”. Zij moesten echter helaas hun meerdere erkennen in de campagne “Sazka Kickz” van Sazka uit Tsjechië.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).