Ksa en Nederlandse Loterij vallen in de prijzen bij Effie Awards
2 december 2025
Bronzen Effies voor Kansspelautoriteit en Nederlandse Loterij
Op donderdag 13 november was het weer zo ver: tijd voor de jaarlijkse Effie Awards. Met die prijzen worden ieder jaar over de hele wereld de beste marketing- en communicatiecampagnes beloond, ook in Nederland. Dit jaar waren er geen legale online casino’s genomineerd, maar dat gold wel voor zowel de Kansspelautoriteit (Ksa) als Nederlandse Loterij. Beide organisaties wisten uiteindelijk een Bronzen Effie in de wacht te slepen, respectievelijk in de categorieën “Maatschappelijk” en “Gedrag Kort”.
Effie Awards 2025
De Effie Awards worden sinds 1968 georganiseerd, toen de eerste editie van de prijsuitreiking plaatsvond in New York. Het was een idee van de American Marketing Association en is sindsdien uitgegroeid tot een wereldwijde erkenning van uitmuntendheid en creativiteit op het gebied van reclame en marketing. Sinds 1983 worden de Effie Awards ook ieder jaar uitgereikt in Nederland, waardoor we dit jaar alweer aan de 42ste editie toe waren.
“De Effie Awards zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche”, valt te lezen op de website van de Effie Awards zelf, “Het winnen van een Effie Award is dan ook niet eenvoudig, maar als je een Bronzen, Zilveren of Gouden Effie Award wint, sta je wel in het overzicht van de meest effectieve marketing- en communicatiecases in meer dan vijftig landen wereldwijd.”
“Pak je leven weer op, neem een gokstop”
Als eerste de Kansspelautoriteit, de toezichthouder voor alle landgebonden en online kansspelen in Nederland, die een Bronzen Effie ontving voor hun campagne “Pak je leven weer op, neem een gokstop”. Deze campagne werd in elkaar gezet door reclamebureau FCB Amsterdam en had als doelstelling om de (naams)bekendheid van het Cruks te vergroten. Het Cruks is het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen, een elektronische database van de overheid met daarin de namen van alle mensen die op vrijwillige of onvrijwillige basis zijn uitgesloten van deelname aan zowel offline als online kansspelen in Nederland.
“In een groeiende markt voor online kansspelen maakte de Kansspelautoriteit met 'Pak je leven weer op, neem een gokstop' duidelijk dat verantwoord spelen begint met bewust kiezen – en soms ook met stoppen”, schrijft Effie Awards Netherlands op LinkedIn, “De campagne richtte zich op drie doelgroepen: frequente gokkers, probleemgokkers en hun naasten. In plaats van te wijzen op de ellende van het gokprobleem, koos de Kansspelautoriteit voor hoop. Het inzicht was messcherp: mensen die de controle verliezen, willen hun leven zelf weer terugpakken. En dat perspectief werd tastbaar gemaakt in herkenbare, kleine verhalen – een gitaar, een feestje, voetballen en kerst. Gewoon het leven zelf, terug in eigen hand.”
“Het Oudejaarslot”
Zoals we eerder al schreven, was de Kansspelautoriteit niet de enige partij uit de kansspelwereld die in de prijzen viel tijdens de Effie Awards 2025. Ook Nederlandse Loterij mocht een Bronzen Effie in ontvangst nemen, voor de campagne voor de Oudejaarstrekking van vorig jaar. Deze kreeg de titel “het Oudejaarslot” en droeg aanzienlijk bij aan de succesvolste Oudejaarstrekking ooit, wat betreft het aantal verkochte loten.
“De Staatsloterij gaf een oude traditie een frisse draai. Met Het Oudejaarslot – een nieuw moment én een nieuwe betekenis wist het merk een vertrouwd ritueel te vernieuwen én de verkoop eerder in december op gang te brengen”, aldus Effie Awards Netherlands op LinkedIn, “De strategie was slim en emotioneel geladen: positioneer het Oudejaarslot niet alleen als kans op winst, maar als een cadeau vol hoop en geluk. Een klein gebaar, groot in betekenis. Daarmee sprak de campagne niet alleen de vaste spelers aan, maar ook nieuwe kopers – vooral vrouwen, een doelgroep met nog veel potentie.”
Geen legale online casino’s genomineerd
Over het algemeen ontvangen legale online casino’s in Nederland geen nominaties voor de Effie Awards. Dat in tegenstelling tot Nederlandse Loterij, die enkele jaren geleden ook al een van de prestigieuze prijzen mocht ontvangen. Sterker nog, in 2021 kregen ze zelfs twee Effie Awards: een Bronzen Effie voor de Eurojackpot campagne van dat jaar en een Zilveren Effie voor de reclamecampagne voor de Oudejaarstrekking 2020.
Binnenkort is het daarentegen ook tijd voor de “Website van het Jaar 2025”-verkiezing en daar maken verschillende legale online casino’s wel kans op prijzen. De verkiezing telt in totaal namelijk maar liefst 39 categorieën en eentje daarvan is “Casino’s & Loterijen”. Wat betreft loterijen zijn de Nationale Postcode Loterij, de Staatsloterij en de VriendenLoterij genomineerd, terwijl onder meer LeoVegas en 711 Casino tot de genomineerde legale online casino’s behoren. Ook de winnaars van vorig jaar, Jacks.nl en Unibet, maken dit jaar weer kans op een award.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).

