“Geloof in geluk”, de nieuwe oudejaarscampagne van de Staatsloterij
10 december 2023
Op het moment van schrijven, tegen het einde van 2023, is de markt voor online kansspelen in Nederland al meer dan twee jaar gereguleerd. In andere woorden, het is al meer dan twee jaar mogelijk om op legale wijze online te gokken in ons land, mits dat gebeurt bij een legaal online casino in Nederland. Een legaal online casino is een casino dat in het bezit is van een vergunning voor de verkoop van online kansspelen in Nederland, zoals bijvoorbeeld Jacks.nl of 711 Casino. Je hebt namelijk ook illegale online casino’s in Nederland die zonder een dergelijke vergunning toch trachten om Nederlandse gokkers te benaderen. Let daarvoor op, want op het inzetten van geld bij een onvergund online casino in Nederland staat een boete van € 8.700 per speler.
“Geloof in geluk” bij de Staatsloterij
Aangezien de markt voor online kansspelen in Nederland nog maar redelijk recent werd gereguleerd, is het logisch dat het online gokken de afgelopen tijd relatief wat meer aandacht heeft gekregen dan het landgebonden spelaanbod in ons land. Dat betekent echter niet dat de interesse in landgebonden casino’s en fysieke kansspelen is afgenomen. Traditionele casino’s zijn nog altijd zeer in trek onder Nederlandse gokkers, net als de verschillende loterijen die ons land worden georganiseerd. Dat heeft er, onder andere, mee te maken dat vrijwel iedere speler ervan droomt om ooit eens een mooie jackpot te winnen.
Die kans komt er binnenkort ook weer aan bij de Staatsloterij, want zoals ieder jaar organiseren zij over enkele weken weer de Oudejaarstrekking. Geheel volgens de traditie heeft de Nederlandse Loterij, het moederbedrijf van de Staatsloterij, net na Sinterklaas haar gloednieuwe reclame voor de Oudejaarstrekking gelanceerd. Deze heeft dit jaar de titel “Geloof in geluk” gekregen en zoals we ondertussen gewend zijn van de Staatsloterij is de Oudejaarsreclame weer een pareltje. De première van de reclame vond plaats op zondag 10 december om 19:30 op alle zenders op televisie, waarna deze ook online, op de radio, op social media en op posters in de buitenlucht werd gelanceerd. Als je benieuwd bent naar de nieuwe “Geloof in geluk”-campagne, kan je op deze link naar het officiële Youtube-kanaal van de Staatsloterij klikken.
“Het winnen van de Oudejaarstrekking van Staatsloterij is voor iedereen een droom, maar er is niets mooier dan echte liefde”, schrijft de Nederlandse Loterij op haar eigen website, “Dát is de boodschap die Staasloterij uitdraagt in haar campagne voor de Oudejaarstrekking 2023. Deze bijzondere campagne vertelt het verhaal van een jongeman die het geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs. Tijdens een reis door de tijd ontdekt de man waar het in het leven écht om draait. Als hij vervolgens moet kiezen tussen het lot dat hij zojuist kocht of de liefde, is zijn keuze snel gemaakt. De commercial laat zien hoe iets moois kan ontstaan als je durft te kiezen voor hetgeen je echt gelukkig maakt.”
Opnieuw onroerende productie
Zoals hierboven al aangegeven, staat een jongeman centraal bij de nieuwe Oudejaarsreclame van de Staatsloterij. We zien hem een mysterieus antiekwinkeltje binnenlopen, waar zijn oog valt op een vreemd apparaat met het opschrift “Tempus machina”, oftewel een tijdmachine. Hij draait aan de knopjes van het apparaat en plots begint hij aan een tijdreis door de toekomst. Tijdens die reis ziet hij zichzelf samen met een mooie vrouw allerlei prachtige momenten beleven en vlak voordat hij terug in het heden komt, ziet hij zichzelf een lot voor de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij kopen. Daarop besluit om gelijk een lot te gaan kopen, maar bij het verlaten van de winkel waar hij het lot koopt, botst er iemand tegen hem aan. Terwijl het lot uit zijn handen valt en wegwaait, ziet hij dat het de vrouw uit zijn tijdreis is die tegen hem aan is gelopen. Hij moet snel kiezen tussen het grijpen van het lot en het aanvangen van een gesprek met de vrouw, en hij kiest uiteindelijk voor het laatste.
“In de Oudejaarstrekking-campagnes dragen we al jaren uit dat 30 miljoen de op één na mooiste prijs is en dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan die hoofdprijs winnen”, legt Anouk Zink, Managing Director bij TBWA/NEBOKO, het bureau dat de reclame maakte, uit, “Met dit verhaal, waarin de hoofdrolspeler kiest voor de liefde in plaats van het Oudejaarslot, willen we mensen inspireren om te kiezen voor wat hen écht gelukkig maakt. Wij beschouwen de Oudejaarscampagne als een jaarlijks hoogtepunt voor Staatsloterij, maar óók als een uitdaging om te laten zien hoe mooi en relevant ons eigen vakgebied kan zijn. Daarom trekken we elk jaar alles uit de kast om een ontroerende en disruptieve campagne te maken die mensen raakt en inspireert.”
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).