Bet365 eerste goksponsor van UEFA Champions League
21 augustus 2024De markt voor online kansspelen in Nederland is op het moment van schrijven nog geen drie jaar oud, maar vergunningen voor het openen van online casino’s zijn erg gewild. Zo komt het dat er toch al meer dan 25 legale online casino’s in Nederland hun virtuele deuren hebben geopend, waaronder bekende namen als LeoVegas en Fair Play Casino. Op deze manier is er in relatief korte tijd hevige concurrentie ontstaan tussen aanbieders van legale online kansspelen in Nederland, aangezien ze allemaal zo snel mogelijk een zo groot stuk van de markt willen veroveren.
Bet365 wordt sponsor van Champions League
Een van de manieren waarop de legale online casino’s in Nederland die strijd aan gaan, is door het afsluiten van belangrijke partnerships en sponsordeals. Op die manier kunnen ze namelijk meer mensen bereiken die mogelijk een account openen. Zo werd TOTO vorige zomer nog de officiële sponsor en naamgever van de Azerion Vrouwen Eredivisie en tekende OneCasino een sponsorovereenkomst met voetbalclub VVV Venlo, die uitkomen in de Keuken Kampioen Divisie.
Bovenstaande gebeurt vanzelfsprekend niet alleen in Nederland, maar overal ter wereld waar online casino’s en online gokken legaal zijn. Er gaat nu eenmaal heel veel geld om in de kansspelindustrie en dat is aantrekkelijk voor veel andere partijen uit andere industrieën. Zo werd het online casino Stake.com, bijvoorbeeld, nog niet zo lang geleden de nieuwe sponsor van het Formule 1-team Sauber, een deal die niet zonder controverse was.
(Let wel: Stake.com bezit geen vergunning voor de verkoop van online kansspelen in Nederland en wordt dus beschouwd als een illegaal online casino in Nederland)
Een nog recenter voorbeeld komt uit de kantoren van Bet365, dat wél een vergunning voor de verkoop van online kansspelen in Nederland bezit. De van origine Britse bookmaker is namelijk recent officieel sponsor geworden van de UEFA Champions League, een van de grootste voetbaltoernooien ter wereld. Daarmee heeft de UEFA, de Europese voetbalbond, voor het eerst in de geschiedenis van de Champions League gekozen voor een goksponsor van het toernooi. Hierdoor zullen de naam, het logo en de branding van de online bookmaker de komende drie jaar tijdens en rondom wedstrijden van de Champions League te zien zijn.
Debuut in Warschau
Er gingen al een tijdje geruchten dat de UEFA open stond voor het contracteren van een sponsor uit de gokwereld en er zouden verschillende aanbieders in de running zijn geweest. Uiteindelijk is er dus gekozen voor Bet365, maar dat hebben de partijen niet bekendgemaakt middels een officieel statement. In plaats daarvan waren er “opeens” reclameborden van Bet365 te zien tijdens de UEFA Super Cup-wedstrijd tussen Real Madrid, de winnaar van de Champions League, en Atalanta Bergamo, de winnaar van de Europa League, die op woensdag 14 augustus werd afgewerkt.
Overigens waren tijdens de bovengenoemde wedstrijd niet het logo en de naam van Bet365 zelf te zien, maar van FollowScores, een bedrijf dat gevestigd is in het hoofdkantoor van Bet365 in Stoke, in Engeland. Dat komt omdat de wedstijd werd afgewerkt in het Poolse Warschau en in Polen mag er geen dergelijke reclame gemaakt worden voor gokbedrijven. Dit zal de komende drie seizoenen nog vaker voorkomen, aangezien er in wel meer landen in Europa restricties gelden met betrekking tot het maken van reclame voor en door gokbedrijven.
Het is ook goed mogelijk dat de UEFA om deze reden ervoor heeft gekozen om de nieuwe sponsordeal niet groots aan te kondigen. Gokreclame kan in steeds meer landen namelijk rekenen op flinke kritiek. Dat verklaart ook waarom er in bepaalde landen strengere regels gelden dan in andere. In ons land, bijvoorbeeld, bestaan er ook strenge regels rondom gokreclame, maar lijkt het voorlopig wel waarschijnlijk dat reclame-uitingen van Bet365 te zien zullen zijn tijdens wedstrijden die worden afgewerkt op Nederlandse bodem.
UEFA bekritiseerd voor deal met Betano
Dergelijke kritiek zou niet nieuw zijn voor de UEFA, aangezien de organisatie recent al heel wat over zich heen kreeg vanwege hun sponsorkeuze voor het afgelopen EK 2024. De UEFA sloot voor het Europees Kampioenschap namelijk een sponsordeal met Betano, een gokbedrijf met zetel in Griekenland. Zeker vanuit Duitse organisatie die zich inzetten tegen gokverslaving en gerelateerde problemen kwam er stevige kritiek, aangezien het toernooi in Duitsland werd afgewerkt.
“We zijn verheugd Kaizen Gaming en hun merk Betano te mogen verwelkomen als officiële partner van UEFA EURO 2024”, zei Guy-Laurent Epstein, UEFA Events SA Marketing Manager, destijds over de nieuwe sponsorovereenkomst, “Betano is een toonaangevende aanbieder van online sportweddenschappen, met een focus op de allernieuwste technologie en verantwoord gamen. Wij zijn van mening dat hun expertise en affiniteit met voetbal hen uitstekend geschikt maakt voor het toernooi.”
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).