Verdubbeling van het aantal reclames voor online kansspelen in Nederland
6 januari 2022
Het is momenteel bijna drie maanden geleden dat de markt voor online kansspelen in Nederland officieel gereguleerd en geopend is. Voor het geval je het nog niet had langs zien komen online of gehoord hebt op televisie, dit wil zeggen dat sinds bijna drie maanden er een officieel onderscheid gemaakt kan worden tussen illegale en legale aanbieders van online kansspelen in Nederland. De Nederlandse Kansspelautoriteit handhaaft dit onderscheid op basis van een vergunningensysteem waarbij enkel bedrijven met een vergunning toestemming hebben om hun diensten te verkopen aan Nederlandse spelers. Deze bedrijven staan op de zogenaamde witte lijst van de Ksa. Een bedrijf dat niet op deze lijst voorkomt, kan je beschouwen als illegaal.
Het onderkennen van dit verschil is van belang voor zowel spelers als faciliterende bedrijven, zoals online betaaldiensten of marketingbedrijven, want ook zij kunnen strafbaar gesteld worden op basis van interactie met een illegale aanbieder van online kansspelen in Nederland. De Kansspelautoriteit is echter verantwoordelijk voor meer aspecten van de gereguleerde online gokmarkt dan het uitdelen en handhaven van vergunningen. Een van de belangrijkste daarvan is de kansspel-gerelateerde reclame nu online gokken in Nederland legaal is. Ter bescherming van de markt en de meest kwetsbaren in de samenleving is het belangrijk om ook het reclame maken voor online kansspelen in Nederland aan regels onderhevig te maken.
Dat de Kansspelautoriteit en andere belanghebbenden hier geen seconde te vroeg mee konden beginnen, blijkt wel uit de cijfers die deze week zijn bekendgemaakt. De hoeveelheid reclame voor online kansspelen in Nederland op televisie en online is verdubbeld in vergelijking met vorig jaar, en dat kan niet los gezien worden van de regulering van de markt op 1 oktober van dit jaar. Verschillende Nederlandse media spreken van een offensief, met name op commerciële TV-zenders en internet, dus zijn wij ook eens in de cijfers van de reclames voor kansspelen in Nederland gedoken.
Reclame voor online kansspelen in Nederland
Er bestaan al heel wat richtlijnen voor het maken van reclame voor online gokken in Nederland en deze worden ook constant bijgewerkt door zowel de Ksa als andere belanghebbende partijen. Zo mogen dergelijke reclames op geen enkele wijze gericht zijn op minderjarigen of kwetsbare bevolkingsgroepen, en mogen er ook geen personen of fictieve karakters worden gebruikt die voornamelijk een minderjarig of jongvolwassen publiek aanspreken. Daarnaast moet in iedere reclame, onder andere, duidelijk de minimumleeftijd voor gokken in Nederland worden getoond evenals de risico's van deelname aan kansspelen, en mogen deze reclames pas vanaf negen uur 's avonds op TV mogen worden vertoond.
Toename van reclame voor online gokken in Nederland
De berichten over de verdubbeling van de hoeveel kansspel-gerelateerde reclames online en op televisie zijn gebaseerd op cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Daar hebben ze gekeken naar de reclame voor online gokken in Nederland in de maanden oktober en november van dit jaar in vergelijking met dezelfde maanden vorig jaar. Op deze manier kan er een beeld gevormd worden van de impact van de regulering van de markt voor online kansspelen in Nederland op het reclamelandschap.
Dat de stijging van het aantal gokreclames samenvalt met het openen van de markt voor online kansspelen in Nederland is onmiskenbaar. In oktober en november van vorig jaar werden er 170.066 reclames getoond op televisie en online, terwijl dat cijfer voor oktober en dit jaar op 366.631 ligt. Dat is een groei van maar liefst 115% en dat toont ook aan waarom zowel de politiek als de Kansspelautoriteit mikken op strengere regels rondom reclames voor online kansspelen in Nederland. De verwachting is dan ook dat de sector zeker op het gebied van reclame de komende maanden en jaren nog verder gereguleerd zal worden, gedeeltelijk afhankelijk van hoe de markt zich als geheel ontwikkeld.
De grote spelers
Tijdens de bekeken en vergeleken maanden oktober en november zijn Holland Casino en Toto de twee grootste inkopers van reclametijd voor online kansspelen in Nederland. De Nederlandse Staat heeft een aandeel in beide bedrijven, die samen zo'n elf miljoen Euro uitgaven: € 6.4 miljoen van Holland Casino en € 4.3 miljoen van Toto over de periode oktober-november 2021. Ongeveer 88% van de reclames wordt getoond op websites en social media, wat de Ksa qua regulering voor weer een hele nieuwe set uitdagingen doet staan. Regulering van het Nederlandse internet is namelijk nog iets heel anders dan regulering van het fysieke grondgebied.
Andere online gokbedrijven die de afgelopen twee maanden relatief veel geïnvesteerd hebben in reclames voor online kansspelen in Nederland zijn, onder andere, FairPlay Casino met iets meer dan € 3.2 miljoen, Batavia Casino met zo'n € 3.1 miljoen, en Tombola met ongeveer € 2.6 miljoen. Dit zijn alle drie volledig private ondernemingen die beschikken over een Ksa-vergunning en dus sinds 1 oktober legaal reclame mogen maken voor online kansspelen in Nederland.