Staatsloterij genomineerd voor Gouden Loeki 2023
5 februari 2024
Je zou het misschien niet zeggen, maar het is ondertussen alweer dik twee jaar geleden dat de markt voor online kansspelen in Nederland gereguleerd werd. Dankzij de invoering van de Wet Kansspelen op afstand (Wet Koa) bestaat er sinds oktober 2021 een duidelijk verschil tussen legale online casino’s in Nederland, zoals bijvoorbeeld LeoVegas en Jacks.nl, en illegale online casino’s in Nederland. Dat verschil zit ‘m met name in de status van het casino als houder van een geldige vergunning voor de verkoop van online kansspelen in Nederland. Een volledig overzicht van alle vergunde online casino’s in Nederland vind je op de witte lijst van de Kansspelautoriteit (Ksa), de toezichthouder voor alle landgebonden en online kansspelen in Nederland.
Oudejaarsreclame Staatsloterij genomineerd voor Gouden Loeki
Zoals je kan zien op de hierboven genoemde witte lijst zijn er op het moment van schrijven al meer dan 25 legale online casino’s in Nederland actief. Dat betekent dat er heel wat concurrentie bestaat binnen de relatief jonge gereguleerde markt voor online kansspelen in Nederland. Dat is, bijvoorbeeld, waarom online casino’s in Nederland zo vaak mogelijk met bonussen en promoties op de proppen willen komen. Op die manier proberen ze om zo aantrekkelijk mogelijk te blijven, zowel voor bestaande leden als potentiële nieuwe spelers. Om deze reden gaf 711 Casino recent nog een virtuele koffer met € 50.000 aan prijzengeld weg, plus 1.000 flessen champagne.
Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt, is reclame. Of je als aanbieder nu een nieuwe promo organiseert of een nieuw spel toevoegt aan je aanbod, zoals Tombola recent nog deed met Safari Bingo; je bent altijd bezig met het maken van reclame. Dat geldt overigens niet alleen voor de online casino’s in Nederland, maar ook voor de fysieke aanbieders van kansspelen in ons land. De Staatsloterij is een goed voorbeeld in dit opzicht, aangezien de organisatie al jaren bekend staat om hun pakkende reclames. Dat is ook afgelopen jaar weer het geval gebleken, want de Staatsloterij is opnieuw genomineerd voor een Gouden Loeki. De genomineerde reclame in kwestie is de “Geloof in geluk”-campagne voor de Oudejaarstrekking van 2023.
“Het winnen van de Oudejaarstrekking van Staatsloterij is voor iedereen een droom, maar er is niets mooier dan echte liefde”, schreef de Nederlandse Loterij, het moederbedrijf van de Staatsloterij, ten tijde van de lancering van de reclame in december van afgelopen jaar, “Dát is de boodschap die Staasloterij uitdraagt in haar campagne voor de Oudejaarstrekking 2023. Deze bijzondere campagne vertelt het verhaal van een jongeman die het geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs. Tijdens een reis door de tijd ontdekt de man waar het in het leven écht om draait. Als hij vervolgens moet kiezen tussen het lot dat hij zojuist kocht of de liefde, is zijn keuze snel gemaakt. De commercial laat zien hoe iets moois kan ontstaan als je durft te kiezen voor hetgeen je echt gelukkig maakt.”
Vijfde Gouden Loeki in 6 jaar?
Alhoewel iedere nominatie voor een Gouden Loeki een knappe prestatie is, zou de aanwezigheid van de Staatsloterij tussen de genomineerden eigenlijk geen verrassing meer mogen heten. Het staatsbedrijf behoort al jaren tot de jaarlijkse favorieten voor een Gouden Loeki en dat is ook te zien aan de resultaten van de afgelopen verkiezingen. In de laatste vijf jaar wist de Staatsloterij maar liefst de Gouden Loeki in de wacht te slepen. Alleen in 2021 moest de loterij het stellen met de Zilveren Loeki.
Net als in voorafgaande jaren is de genomineerde spot van de Staatsloterij een creatie van reclamebureau TBWA/NEBOKO. Samen kunnen zij binnenkort hun vijfde Gouden Loeki in zes jaar winnen, al moeten ze daarvoor wel afrekenen met flinke concurrentie. Zo zijn, onder andere, Albert Heijn, de stichting Alzheimer Nederland, en Lidl genomineerd dit jaar. De uitreiking van de Gouden Loeki 2023 vindt plaats op donderdag 14 maart 2024 in Theater Tuschinksi in Amsterdam.
“In de Oudejaarstrekking-campagnes dragen we al jaren uit dat 30 miljoen de op één na mooiste prijs is en dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan die hoofdprijs winnen”, vertelt Anouk Zink, Managing Director bij TBWA/NEBOKO, “Met dit verhaal, waarin de hoofdrolspeler kiest voor de liefde in plaats van het Oudejaarslot, willen we mensen inspireren om te kiezen voor wat hen écht gelukkig maakt. Wij beschouwen de Oudejaarscampagne als een jaarlijks hoogtepunt voor Staatsloterij, maar óók als een uitdaging om te laten zien hoe mooi en relevant ons eigen vakgebied kan zijn. Daarom trekken we elk jaar alles uit de kast om een ontroerende en disruptieve campagne te maken die mensen raakt en inspireert”
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).