Circus en 433NL gewaarschuwd vanwege rolmodellen in reclame
4 april 2024
Of je nu regelmatig je geluk beproeft bij offline of online kansspelen in Nederland of niet; het is aannemelijk dat je al wel eens gehoord hebt van de Kansspelautoriteit (Ksa). De Kansspelautoriteit is namelijk de toezichthouder voor alle landgebonden en online kansspelen in Nederland. In de hoedanigheid is de Ksa, bijvoorbeeld, de enige partij in Nederland met de bevoegdheid om vergunning voor de verkoop van online kansspelen in Nederland toe te kennen. Van Fair Play Casino tot LeoVegas; ieder vergund online casino in Nederland heeft ooit een eerste stap moeten zetten door een aanvraag voor een vergunning in te dienen bij de toezichthouder.
RCC ontvangt klacht over reclame voor Circus.nl
Het toekennen van vergunningen voor de verkoop van online kansspelen is vanzelfsprekend niet de enige belangrijke taak van de Kansspelautoriteit. Het beschermen van minderjarigen en kwetsbare spelers tegen de risico’s van gokverslaving is bijvoorbeeld een andere taak waar de toezichthouder dagelijks mee bezig is. Ze doen dat, onder andere, door strenge regels rondom reclame voor offline en online kansspelen in Nederland op te stellen en te implementeren. Het verbod op ongerichte gokreclame in ons land dat op 1 juli 2023 werd ingevoerd is daar een van de resultaten van.
Het verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclame, dat een jaar eerder werd ingevoerd, is een ander voorbeeld van de strijd tegen gokverslaving. Dit betekent dat het voor gokbedrijven verboden is om gebruik te maken van bekende personen, zoals bijvoorbeeld bekende acteurs of atleten, om reclame te maken voor hun diensten en producten. Dat is, bijvoorbeeld, waarom Betcity niet langer gebruik mag maken van voormalig voetballers Wesley Sneijder, Andy van der Meijde en Wim Kieft in hun reclamespots.
Het verbod op het gebruik van rolmodellen is op het moment van schrijven dus al bijna twee jaar van kracht, maar zo nu en dan wordt er nog steeds een online casino in Nederland gewaarschuwd voor een mogelijk overtreding op dit gebied. Het meest recente geval was Circus.nl, dat door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers is getikt voor een reclame-uiting die werd gedaan op de Instagram account van het populaire voetbalplatform 433NL. De RCC ontving een klacht over de vermelding van Circus.nl in een filmpje (reel) van 433NL waarin ook bekende voetballers te zien waren.
“De klacht gaat over een Instagram reels van het account 433NL waarin (oud) profvoetballers en trainers XXX en XXX te zien zijn”, schrijft de Stichting Reclame Code in een bericht op hun eigen website op 4 maart 2024, “Ze spelen hierin padel en tijdens het padellen doen ze een wedstrijd wie er zoveel mogelijk voetbalspelers kan opnoemen die ooit de trofee Ballon d’Or hebben gewonnen. In de loop van de Instagram reels komt de mededeling in beeld “Powered by Circus.nl Sport en Casino”. De Instagram reels eindigt met een zwart scherm met de tekst “Circus.nl Sport en Casino”. In de reels onder de naam van het account 433nl staat “betaald partnerschap met circussports.nl”.
Reclame Code Commissie neemt klacht serieus
Het komt wel vaker voor dat de Stichting Reclame Code klachten over gokreclame ontvangt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat al die klachten ook terecht zijn. In het geval van de klacht over de vermelding van Circus.nl op het Instagram account van 433NL lijkt dit echter wel zo, want op basis van de ingediende klacht heeft de Reclame Code Commissie een formele waarschuwing uitgedeeld aan zowel Circus als 433NL. Zij heeft geoordeeld dat Circus wel degelijk gebruik heeft gemaakt van rolmodellen om hun merk te promoten via 433NL en daarom een waarschuwing uitgedeeld aan beide partijen.
“Het gaat hier om een sponsoruiting op het Instagram account van 433NL in de vorm van een reels”, schrijft de RCC, “De sponsoring blijkt uit de vermelding “betaald partnerschap met Circussports.nl” bij de accountnaam 433NL, de mededeling tijdens de reels “Powered by Circus.nl Sports en Casino” en de tekst “Circus.nl Sports & Casino” op het einde van de reels. Sponsoruitingen zijn reclame en moeten aan de eisen van de ROK voldoen, zoals volgt uit de toelichting op artikel 10.1 van de ROK […] De Commissie acht de reclame in strijd met artikel 6.4 onder c van de Reclamecode Online Kansspelen. Adverteerders worden aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”
Overigens was Circus.nl het niet eens met de klacht in kwestie en probeerde zij nog om zich ertegen te verweren. Zo meende zij, onder andere, dat dergelijke programmasponsoring nog tot en met 1 juli 2024 toegestaan is. 433NL sloot zich ook bij de argumenten van Circus, maar de Reclame Code Commissie is er uiteindelijk niet in meegegaan.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).