Outreach kondigt vermindering van gokreclames aan
1 maart 2022
Op 1 oktober 2021 werden de online kansspelen in Nederland formeel gereguleerd, wat wil zeggen dat het sindsdien mogelijk is om legaal online te gokken in Nederland. Dat klinkt misschien wat vreemd, zeker als je zelf vóór 1 oktober van vorig jaar al wel eens een gokje had gewaagd online, dus zullen we kort uitleggen hoe dat zit voordat we overgaan tot de aankondiging van Outreach. Ondanks het feit dat het online gokken in Nederland altijd legaal leek, werd het in realiteit slechts gedoogd door de autoriteiten. Pas sinds de invoering van de nieuwe Wet Kansspelen op afstand (Wet Koa) zijn de online kansspelen in Nederland volledig legaal.
Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat dit enkel geld voor online casino’s in Nederland die beschikken over een vergunning voor het aanbieden van online kansspelen in Nederland. De vergunningen kunnen worden aangevraagd bij de Kansspelautoriteit (Ksa), de toezichthouder voor offline en online kansspelen in Nederland. Deze organisatie bepaalt aan de hand van de Wet Koa of vragende partij voldoet aan alle voorwaarden. Als dit het geval is, dan krijgt de partij in kwestie een vergunning en mag ze legaal online kansspelen in Nederland aanbieden. Zo niet, dan wordt er geen vergunning uitgedeeld. Gaat een bedrijf in een dergelijke situatie toch online kansspelen in Nederland aanbieden, dan loopt het risico op zware strafrechtelijke vervolging.
Het vergeven van vergunningen is verre van de enige taak van de Kansspelautoriteit. Zij staat ook in voor de handhaving van de Wet Koa, en moet ervoor zorgen dat Nederlandse gokkers in een veilige en eerlijke online speelomgeving geld kunnen inzetten. Daarnaast is ook, bijvoorbeeld, de bescherming van kwetsbare spelers en minderjarigen een kerntaak van de Ksa. Daarbij rekent ze ook op medewerking en initiatieven vanuit de aanbieders van online kansspelen in Nederland zelf, evenals de andere kansspel-gerelateerde bedrijven en organisaties.
Zo heeft Outreach, de overkoepelende marketingorganisatie van “out of home” reclame (OOH) in ons land, recent bekend gemaakt dat ze minder plekken gaat inruimen voor het tonen van gokreclames. Dat gaat dan, onder andere, over reclames in bushokjes en abri’s.
Minder mediaruimte voor aanbieders van online kansspelen in Nederland
Sinds het openen van de markt voor online kansspelen in Nederland in oktober van vorig jaar is er heel wat veranderd voor de vaderlandse kansspelsector. Een van de dingen die veelvuldig in de media is geweest en waar nog steeds heftig over wordt gediscussieerd, is de grote toename van gokreclames, met name op televisie, maar ook online. Dat is een van de redenen waarom in december 2021, bijvoorbeeld, een nieuwe Reclamecode Online Kansspelen (ROK) op werd gesteld door een verzameling van gokbedrijven en brancheorganisaties.
Ook in Tweede Kamer woedt al maandenlang een debat over een verbod op gokreclames op televisie en een reclamevenster voor gokreclames online. De verwachting is er tegen eind april ingrijpende beslissingen zijn genomen op deze vlakken en dat is ook waarom Outreach alvast haar steentje heeft bijgedragen aan een veiligere en gezondere markt voor online kansspelen in Nederland. Middels een publicatie op haar eigen website op 22 februari meldt de organisatie dat maximaal 20% van de totale mediaruimte (voor OOH-reclame) nog beschikbaar gesteld zal worden voor aanbieders van online kansspelen in Nederland. Dat komt neer op één op de vijf reclameposters in bushokjes en abri’s.
“Er zijn weliswaar richtlijnen met betrekking tot de uitingen, de tijdstippen van uitzending en de doelgroepen. Daar conformeren de aangesloten partijen zich vanzelfsprekend aan”, vertelt Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach, in het persbericht van haar organisatie, “Wij zijn echter van mening dat er daarnaast ook behoefte is aan een balans in het aandeel van gokreclame in het gehele aanbod van advertenties in buitenreclame. Met zichtbaarheid in de openbare ruimte in het hele land, vinden we het belangrijk om ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen”.
Dat is nieuws waar niet enkel gokkend Nederland, maar ook de Kansspelautoriteit tevreden mee zal zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk in welke mate de nieuwe maatregelen van Outreach ook betrekking hebben op reclames voor fysieke casino’s, speelhallen en wedkantoren in Nederland. Die nuance is voornamelijk aan de Stichting Reclamecode om te bepalen.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).