Minder inschrijvingen in Cruks in 2024 dan een jaar eerder
6 januari 2025
Aantal inschrijvingen Cruks nam voor het eerst af in 2024
De markt voor online kansspelen in Nederland is sinds 1 oktober 2021 formeel gereguleerd. Sindsdien vallen alle vormen van legaal online gokken in ons land, of die nu worden aangeboden door BetMGM of Jacks.nl (om maar twee voorbeelden te noemen) onder het toezicht van de Kansspelautoriteit, ook wel afgekort als Ksa. Deze organisatie maakt deel uit van de overheid en heeft als hoofdtaak om zowel het offline als het online gokken in Nederland in goede banen te leiden. In die hoedanigheid is de Kansspelautoriteit, bijvoorbeeld, ook de enige partij met de bevoegdheid om vergunningen voor de verkoop van online kansspelen in Nederland uit te delen.
Minder nieuwe namen in Cruks in 2024
De Kansspelautoriteit doet vanzelfsprekend veel meer dan “enkel” het uitdelen van vergunningen aan online casino’s in Nederland. In feite is het namelijk de verantwoordelijkheid van de Ksa om ervoor te zorgen dat Nederlandse gokkers een veilig en eerlijk online spelaanbod tot hun beschikking hebben. Gelukkig staat de toezichthouder er in dat opzicht niet alleen voor, want ook bijvoorbeeld brancheverenigingen en andere stakeholders hebben datzelfde doel.
Daarnaast heeft de Kansspelautoriteit ook nog heel wat tools die ze kan inzetten om de markt voor online kansspelen in Nederland veilig te houden. Een van die tools is het Cruks, oftewel het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. Dit is een elektronische databank met daarin de namen van Nederlanders die zich vrijwillig of onvrijwillig hebben laten uitsluiten van deelname aan zowel offline als online kansspelen in ons land. Op die manier is het Cruks de afgelopen jaren een belangrijk middel geworden om gokverslaving te voorkomen en financiële schade voor spelers te beperken.
In dat opzicht is het dan ook interessant om te zien dat het aantal inschrijvingen in het Cruks in 2024 voor het eerst lager lag dan in het jaar ervoor. In 2023 kwamen er 30.816 nieuwe namen bij in het register, terwijl het totale aantal inschrijvingen in 2024 op 25.412 uitkwam. Dat komt neer op een afname van zo’n 17,5% op een jaar tijd. Sinds de invoering van het Cruks in 2021 werden er op jaarbasis tot aan 2025 alleen maar jaarlijkse toenames van het aantal inschrijvingen geregistreerd.
Ter illustratie: In het eerste jaar dat het Cruks in gebruik werd genomen, werden er 6.727 namen opgenomen in de databank. Daarbij moet wel gezegd worden dat het dat jaar om enkele maanden ging, aangezien de markt voor online kansspelen in Nederland pas in oktober 2021 gereguleerd werd. In 2022 kwamen daar 23.359 namen bij en in 2023 nog eens 30.816 namen. De 25.412 namen die in 2024 werden geregistreerd vertegenwoordigde dus voor het eerst een afname van het aantal jaarlijkse nieuwe namen in het Cruks. In totaal staan er op het moment van schrijven zo’n 86.314 mensen met hun naam in het register en dat is inclusief de namen die over de jaren alweer uit het register verwijderd zijn.
Erkenning voor Cruks campagne
Zoals we al eerder schreven is het Cruks een belangrijke tool van de Kansspelautoriteit en de bekendheid van het Cruks onder gokkers lijkt ook steeds groter te worden. Dat komt, onder andere, omdat de Kansspelautoriteit veel moeite doet om het register in het zonnetje te zetten. Daarvoor organiseren ze onder meer workshops en voeren ze reclame campagnes die specifiek gericht zijn op liefhebbers van offline en online gokken in Nederland.
Een van die campagnes van afgelopen jaar kreeg recent zelfs erkenning van het vakblad Adformatie. De nachtelijke campagne rondom de slogans “Morgen stop ik echt” en “Het is al morgen” werd namelijk verkozen tot een van de beste 24 campagnes van 2024. Dat is een mooie prestatie van de Kansspelautoriteit, die met de campagne als doel had om de bewustwording rondom het Cruks onder Nederlandse gokkers wilde verhogen.
“Zeer vereerd en trots dat onze Cruks-campagne door Adformatie tot een van de 24 beste campagnes van 2024 uitgeroepen is!”, schreef de Kansspelautoriteit op hun eigen LinkedIn account, "Hoe motiveer je gokverslaafden om zich anoniem te registreren op gokstop.nl? Niet met schreeuwende campagnes midden op de dag, wél door rake woorden te delen op het moment dat ze ervoor openstaan.”
De campagne is een creatie van het gerenommeerde reclamebureau KesselKramers, dat kantoren heeft staan in Amsterdam, Londen (Verenigd Koninkrijk) en Los Angeles (Verenigde Staten). Zij zullen ook betrokken zijn bij de voortzetting van de succesvolle campagne in 2025, al is nog niet helemaal duidelijk hoe die voortzetting eruit zal gaan zien.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).