Groene gorilla is de nieuwe Koning TOTO
12 oktober 2022
De kans bestaat dat je de afgelopen maanden de term “Wet Koa” hebt horen langskomen in de Nederlandse media en politiek, zeker als je liefhebber bent van online kansspelen in Nederland. De term is in feite een afkorting van “Wet Kansspelen op afstand” en de reden waarvoor deze recent zo trending is geworden, is dat deze wet de regulering van de online kansspelen in Nederland heeft mogelijk gemaakt. Tot aan 1 oktober 2021, de datum waarop deze wetgeving officieel van kracht werd, bestond er nog helemaal geen wetgevend kader voor de online kansspelen in Nederland, waardoor er niet legaal online kon worden gegokt in ons land. De online kansspelen in Nederland werden tot aan oktober van vorig jaar daarom enkel gedoogd.
De invoering van de Wet Koa heeft ervoor gezorgd dat er een duidelijk onderscheid is ontstaan tussen legale en illegale aanbieders van online kansspelen in Nederland. Legale aanbieders, zoals Holland Casino en 777.nl, beschikken over een vergunning voor de verkoop van online kansspelen in Nederland, waardoor je als speler zonder problemen geld kan inzetten bij hen. Illegale online casino’s in Nederland zijn de casino’s die zonder zo’n vergunning toch proberen online kansspelen in Nederland te verkopen. Bij dit soort aanbieders is het ook voor spelers verboden om geld in te zetten en boetes voor dergelijke overtredingen kunnen oplopen tot wel €8.700 per speler.
Het is de Kansspelautoriteit (Ksa) die als toezichthouder voor alle offline en online kansspelen in Nederland ook verantwoordelijk is voor het vergeven van de hierboven aangehaalde vergunningen. Bedrijven met interesse in de markt voor online kansspelen in Nederland moeten eerst een vergunning aanvragen bij de Ksa. Zij beoordeelt deze aanvraag op basis van de geldende wettelijke voorwaarden en bepaalt of de aanvraag goed genoeg is voor een vergunning. Zo niet, dan blijft het voor de vragende partij verboden om online kansspelen in Nederland te verkopen. Doet ze dat toch, dan loopt ze het risico op strafrechtelijke vervolging met alle gevolgen van dien.
Geen rolmodellen in reclames voor online kansspelen in Nederland
De Kansspelautoriteit houdt zich met heel wat meer dingen bezig dan enkel het uitdelen van vergunningen voor de verkoop van online kansspelen in Nederland. Zo is een belangrijke kerntaak van de Ksa om kwetsbare spelers en minderjarigen te beschermen tegen de gevaren van kansspelverslaving en andere gokproblemen. Het opstellen en vooral ook het handhaven van strenge regels inzake het maken van reclames voor online kansspelen in Nederland speelt daarbij een centrale rol. Zo is er al een naderend totaalverbod op ongerichte reclame voor online kansspelen in Nederland aangekondigd voor begin 2023 en ging er in juni van dit jaar al een verbod in op het gebruik van rolmodellen in gokreclames.
Dit laatste verbod gaat over het gebruiken van professionele atleten en andere bekende namen om risicovolle kansspelen te verkopen in ons land. Dit besluit was, onder meer, voor TOTO een fikse tegenvaller, daar het bedrijf al jaren gebruik maakt van met name bekende ex-profvoetballers in hun reclames, waaronder Andy van der Meijde, Rafael van der Vaart, en voormalig Oranje-bondscoach Dick Advocaat. Als gevolg van het verbod op het gebruik van rolmodellen in reclames voor online kansspelen in Nederland heeft TOTO nu eindelijk een opvolger voor de verschillende bekende Nederlanders die de afgelopen jaren de rol van Koning TOTO op zich namen.
De nieuwe Koning TOTO
“Een groene gorilla, he dat is raar! Maar met die rappende voetballers zijn we wel klaar! Elke wedstrijd goed oh ik voel me zo trots, ik ben the one and only koning TOTO op die apenrots! Ik zet een eentje hier, een tweetje daar, heb je meer dan vijf goed? Nou kom dan maar!”
Dat is de openingstekst van de nieuwste reclame van TOTO, niet gezongen door een ex-voetballer of een rapper, maar door een computer-animated groene gorilla. De campagne werd eind september gelanceerd online, onder meer op Instagram, Youtube en Twitter, en het casino heeft ervoor gekozen om een leeftijdsbeperking te verbinden aan de reclamefilmpjes. Daarmee kiest het bedrijf voor een redelijk drastische koerswijziging wat betreft reclame maken, nadat de vroegere Koning TOTO-campagne met bekende Nederlanders de laatste jaren op heel wat kritiek kon rekenen. Onder meer columnisten van De Telegraaf, Arjen Lubach van De Avondshow met Arjen Lubach, en het BNNVARA-programma Kassa vonden het zorgelijk hoe de campagne ervoor zorgde dat gokken nog veel populairder werd onder de Nederlandse jeugd.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).