Betcity wordt voor 3 jaar hoofdsponsor van de Elfstedenrace
9 juni 2023
Op het moment van schrijven zijn er meer dan twintig legale online casino’s in Nederland actief. Dat is een heel aardig aantal, zeker wanneer je bedenkt dat de markt voor online kansspelen in Nederland officieel gezien pas richting eind 2021 gereguleerd werd. De Kansspelautoriteit (Ksa), de toezichthouder voor alle landgebonden en online kansspelen in Nederland, deelde op dag één al direct tien vergunningen uit, onder meer aan Holland Casino en Bet365. In de maanden daarna kwam daar nog een veertiental vergunningen voor de verkoop van online kansspelen in Nederland. Onder andere Jacks.nl en OneCasino kregen op een later moment alsnog toestemming om hun online casino in Nederland te openen.
Betcity gaat Elfstedenrace sponsoren
Hoe meer online casino’s in Nederland een vergunning ontvangen, hoe groter de concurrentie wordt op de markt voor online kansspelen in Nederland. Dat is logisch. Om boven de rest uit te steken proberen de vergunde operatoren om hun eigen spelaanbod zo goed mogelijk in de spotlights te zetten. Ze doen dat, onder meer, door spectaculaire promoties en bonusacties te organiseren, zoals 711 bijvoorbeeld recent nog deed door een gloednieuwe Tesla weg te geven. Op die manier hopen de aanbieders om de aandacht te trekken van zowel bestaande leden als potentiële nieuwe leden.
Een andere veelgebruikte manier van reclame maken voor online kansspelen in Nederland is het aangaan van sponsordeals. Dat kan zijn met sportclubs, zoals Unibet dat vanaf komende seizoen hoofdsponsor zal zijn van voetbalclub FC Utrecht, of met een beroemde Nederlander, om maar twee voorbeelden te noemen. Ook de sponsoring van evenementen is populair onder de online casino’s in Nederland. Dat komt, onder andere, omdat het verbod op dergelijke sponsoring als onderdeel van het bredere algehele verbod op gokreclame in ons land pas vanaf later ingaat. Dat weten ze ook bij Betcity en dus heeft het online casino recent een deal gemaakt om voor een periode van drie jaar hoofdsponsor te zijn van de Elfstedenrace.
“BetCity is per direct de nieuwe naam- en hoofdsponsor van de Elfstedenrace, de profklassieker voor mannen”, schrijft Betcity op haar eigen LinkedIn-account, “BetCity en organisator Courage Events kwamen een overeenkomst voor drie jaar overeen. De betrokkenheid van de nieuwe hoofdsponsor geeft de wedstrijd de benodigde continuïteit om de BetCity Elfstedenrace de komende jaren uit te bouwen tot een stabiele UCI 1.1 wedstrijd. Want die status heeft de Friese wedstrijd, die op woensdag 4 oktober verreden wordt, dit jaar”.
Direct doorpakken met nieuwe hoofdsponsor
De Elfstedenrace was nog niet zo lang op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor en heeft in Betcity nu een partij gevonden die de wedstrijd voor nog in ieder geval drie edities mogelijk gaat maken. Dankzij de deal is het budget voor de organisatie verdubbeld naar zo’n € 150.000, waardoor er betere teams kunnen worden aangetrokken. Dat is dan ook een van de eerste dingen waar Thuis Rondhuis, eigenaar van het bedrijf Courage Events dat de Elfstedenrace organiseert, mee aan de slag is gegaan. Hij liet al weten dat er, onder meer, al drie WorldTour-ploegen hebben toegezegd. Dat gaat om Jumbo Visma, waar Betcity mede-sponsor van is, Team DSM, en Jayko Alula, de ploeg van Dylan Groenewegen. De hoop is dat daar nog twee of drie WorldTour-teams bij zullen komen voordat de race op woensdag 4 oktober van start gaat.
“Wij zijn blij dat BetCity deze ambitie steunt en mede vorm wil geven”, vertelt Rondhuis in reactie op de aankondiging van de nieuwe hoofdsponsor, “In de wielersport is een dergelijke sponsor onmisbaar om van deze wedstrijd een solide wielerkoers te maken. De verplaatsing van onze wedstrijd van zondag 5 maart naar woensdag 4 oktober en het samen optrekken met de Sparkassen Munsterland Giro (op dinsdag 3 oktober, red.) maken het mogelijk ook direct een stap te zetten met deze eendagskoers. We zetten in op de komst van minimaal drie WorldTeams en zijn in de afrondende fase om dat doel ook te realiseren”.
Ook Betcity zelf is vanzelfsprekend zeer tevreden over de sponsordeal met de organisatie van de Elfstedenrace. Het online casino zal in ieder geval voor de edities van oktober 2023, oktober 2024 en maart 2025 als hoofdsponsor van het evenement actief zijn. Na het sluiten van een overeenkomst met Team Jumbo-Visma eind 2022 is dit de tweede sponsordeal van Betcity binnen de Nederlandse wielrenwereld in relatief korte tijd.
“Sinds de start van dit jaar zijn wij ook veelvuldig zichtbaar binnen het (Nederlandse) wielrennen”, reageert Robert Kooiman, Marketing Directeur bij Betcity, “De BetCity Elfstedenrace past perfect binnen ons sponsorportfolio omdat we naast de profrace ook de recreatieve Nederlandse wielrenner kunnen gaan bereiken”.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).