Betcity.nl vanaf komend seizoen shirtsponsor van Vitesse
18 mei 2022
Wat betreft de online kansspelen in Nederland was 1 oktober 2021 misschien wel de belangrijkste dag uit de historie van het online gokken in Nederland. Op die dag werd namelijk de destijds nieuwe Wet Kansspelen op afstand (Wet Koa) van kracht, waarmee de online kanspelen in Nederland voor het eerst officieel gereguleerd werden. In andere woorden, sinds die dag in oktober van vorig is het voor Nederlandse spelers legaal om online te gokken.
Een belangrijke voorwaarde daarvoor is wel dat er gegokt wordt bij een website of mobiele app waarvan de eigenaar over een vergunning beschikt voor het aanbieden van online kansspelen in Nederland. Sinds het ingaan van de Wet Koa is het voor online casino’s in Nederland verplicht om allereerst een vergunning aan te vragen voor het verkopen van hun diensten aan Nederlandse spelers. Zonder vergunning is het strikt verboden om online kansspelen in Nederland te verkopen en riskeren bedrijven die dat toch proberen strafrechtelijke vervolging.
Voor het aanvragen van een vergunning moet een geïnteresseerde partij beginnen met het indienen van een aanvraag bij de Kansspelautoriteit (Ksa), de toezichthouder voor alle offline en online kansspelen in Nederland. Dit overheidsorgaan beoordeelt de ontvangen aanvragen en als deze voldoen aan de voorwaarden zoals die staan beschreven in de Wet Koa, dan kan ze besluiten om de vragende partij in kwestie een vergunning te verlenen. Vanaf dat moment mag de ontvanger online kansspelen in Nederland verkopen. Voor een volledig overzicht van alle vergunninghouders in ons land kan je altijd even de witte lijst van de Ksa raadplegen.
Naast het toekennen en handhaven van vergunningen voor het aanbieden van online kansspelen in Nederland heeft de Kansspelautoriteit ook nog verschillende andere kerntaken. Zo houdt zij zich, bijvoorbeeld, ook bezig met gokreclame, en de manieren waarop deze gemaakt zijn en uitgezonden worden. Dit is belangrijk voor het beschermen van kwetsbare gokkers en minderjarigen. Sinds de regulering van de online kansspelen in Nederland is gokreclame een veel groter punt van discussie geworden, zowel in de politiek als in de industrie, en het ziet ernaar uit dat de hoeveelheid gokreclame op televisie en online flink aan banden zal worden gelegd de komende maanden en jaren. Zo werd recent, bijvoorbeeld, al besloten dat gokreclame vanaf juni dit jaar geen rolmodellen als professionele atleten en Bekende Nederlanders mogen gebruiken.
In dat opzicht is het meest recent sponsornieuws rondom Betcity.nl best opmerkelijk te noemen. Er is weliswaar nog geen limiet in zicht wat betreft sportsponsoring door gokbedrijven in Nederland, maar de recent aangekondigde shirtsponsoring van voetbalclub Vitesse Arnhem kwam voor sommigen toch als verrassing. Het bedrijf was al de officiële betting partner van de Arnhemmers en vanaf komend seizoen zal ze dus ook als shirtsponsor op de achterkant van het geel-zwarte tenue verschijnen.
Eerste shirtsponsor in de Eredivisie
Door de samenwerking met Betcity nog een stapje verder te zetten, wordt Vitesse komend seizoen de eerste Eredivisieclub met een shirtsponsor uit de Nederlandse online goksector. Wel werken heel wat clubs al samen met zogenaamde betting partners, maar die staan voorlopig nog niet heel prominent op shirts en merchandising. Zo is TOTO te vinden bij, onder andere, Feyenoord en SC Heerenveen, is Unibet de betting partner van landskampioen Ajax (let wel: Unibet heeft nog geen vergunning voor haar online casino in Nederland), en zijn, onder meer, NEC en Go Ahead Eagles in zee gegaan met GGPoker.
Grotere zichtbaarheid voor Betcity bij Vitesse
Sinds Vitesse in januari van dit jaar Betcity voorstelde als betting partner van de club was het logo van de exploitant al veelvuldig te zien tijdens en rondom wedstrijden en andere club-gerelateerde events. Ook werd de clubkleding voorzien van het Betcity-logo. Vanaf komend seizoen wordt deze zichtbaarheid aanzienlijk uitgebreid, aangezien Betcity.nl nu ook in het groot te zien zal zijn op de rug van het shirt, direct boven het rugnummer.
Momenteel staat daar nog het logo van Prins Petfoods, een Nederlandse producent van natuurlijk voer voor huisdieren. Overigens zal Betcity niet op de shirts in kindermaten staan. Samen met de stichting Vitesse Betrokken heeft het bedrijf ervoor gekozen om die plek beschikbaar te stellen voor Support Casper, de stichting die zich inzet voor meer en beter onderzoek naar nieuwe behandelmethoden van alvleesklierkanker.
“Een vergelijkbare verbondenheid [als met Prins Petfoods, dat een stapje terug doet] voelen we na vijf maanden ook al met Betcity”, vertelt Peter Rovers, commercieel directeur van Vitesse, “De uitbreiding van het partnership met Betcity en de verlenging van de samenwerking met Prins Petfoods vormen opnieuw een mooi voorbeeld van de door ons gewenste verhouding tussen nieuwe, (inter)nationale merken en betrokken partners uit de regio bij Vitesse”.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).