Wat te doen bij klachten over een online casino in Nederland?
19 januari 2022
Op 1 oktober 2021 werd de markt voor online kansspelen in Nederland voor het eerst in de geschiedenis van ons land formeel gereguleerd, wat wil zeggen dat er een sluitende wetgeving van kracht werd om de industrie van de online kansspelen in Nederland veiliger en eerlijker te maken voor Nederlandse gokkers. Voordat deze nieuwe Wet Kansspelen op afstand (Wet Koa) werd ingevoerd, speelden zij namelijk in een online omgeving waar de Nederlandse Kansspelautoriteit, de regulator van de markt voor online kansspelen in Nederland, geen enkel zicht op had. Daardoor lagen er constant grote risico's op de loer, zoals oplichting, misbruik van persoonsgegevens, en misleidende reclames, zonder dat de slachtoffers daarvoor ergens officieel terechtkonden in Nederland.
Door de invoering van een vergunningensysteem op basis van de nieuwe Wet Koa kan de Kansspelautoriteit nu een officieel onderscheid maken tussen illegale en legale aanbieders van online kansspelen in Nederland. Er zijn momenteel elf legale gokwebsites in Nederland, waaronder bijna traditionele namen als Holland Casino en TOTO, en de reden dat deze als legaal worden aangemerkt, is omdat zij als bedrijven voldoen aan de strenge eisen die de Ksa steltaan partijen die legaal online kansspelen in Nederland willen aanbieden. Dat is één van de krachtigste instrumenten in het arsenaal van de Ksa wanneer het gaat om het creëren van een veilige online speelomgeving voor Nederlandse gokkers.
Dat de markt voor online gokken in Nederland nu enkele maanden gereguleerd is, wil echter niet zeggen dat alles opeens correct en soepel verloopt. Zelfs in verband met legale online casino's in Nederland kunnen er nog steeds klachten ontstaan en die hoeven helemaal niet te maken te hebben met de status van het betreffende bedrijf als een legale aanbieder van online kansspelen in Nederland. Dat kan gaan van problemen met uitbetalingen tot issues met de online spellen en van problemen met je account bij de gokwebsite in kwestie tot misleidende reclames, om maar enkele voorbeelden te noemen. Het grote verschil tussen nu en de tijd vóór 1 oktober is dat je als Nederlandse speler nu verschillende opties tot je beschikking hebt om klachten en andere bronnen van onvrede omtrent online casino's in Nederland te uiten. In dit stuk geven we je enkele tips over wat te doen bij klachten over een online casino in Nederland.
Let heel goed op de Algemene Voorwaarden
Dit is niet enkel belangrijk in het geval van een klacht over een online casino in Nederland, maar ook in het algemeen. Alhoewel de algemene voorwaarden vaak niet of nauwelijks aandachtig worden doorgenomen door spelers, is dit wel cruciaal als je zo veilig mogelijk geld wil inzetten op online kansspelen in Nederland. Zo kan je namelijk precies uitvinden onder welke voorwaarden je speelt bij een bepaald bedrijf, en dat is essentieel om te weten wat betreft aspecten als de uitbetaling van winsten, de bescherming van je persoonlijke gegevens, en de regels omtrent het genieten van bonussen. Als je de algemene voorwaarden namelijk accepteert bij het aanmaken van een account en daarna deze voorwaarden overtreedt, ook al is je klacht legitiem, dan kan je weinig tot niks beginnen.
Contacteer het online in casino in Nederland zelf
Als je er zeker van bent dat je een geldige klacht hebt, dan is de beste stap om eerst het casino zelf te benaderen. Doe dat bij voorkeur inschrift, zodat je in de toekomst eventueel altijd terug kan vallen op besproken onderwerpen. Volgens de Wet Koa moeten legale online casino's in Nederland verschillende mogelijkheden bieden aan Nederlandse spelers om contact met hen op te kunnen nemen, waaronder email en live chat. Wees altijd duidelijk en beleefd, en bewaar je interacties met het online kwestie, bijvoorbeeld in de vorm van gearchiveerde e-mails of screenshots.
Geen succes met het casino zelf? Geen zorgen
Als Nederlandse speler stoppen de mogelijkheden niet als het online casino in Nederland jouw klacht niet naar behoren behandelt. Je kan namelijk ook een externe partij contacteren om in jouw naam de betreffende klacht verder uit te zoeken. In dat opzicht kan je kiezen voor het inschakelen van grote websites of partijen die actief zijn op de markt van de online kansspelen in Nederland, zoals askgamblers.com of feedbackcasino.com. Daarnaast kan je ook direct contact opnemen met de Kansspelautoriteit, aangezien zij verantwoordelijk is voor de handhaving van de Wet Koa. Als je klacht gegrond is, zal zij zeker bereid zijn te luisteren en zo mogelijk te helpen.