TOTO en Betcity maken kans op Loden Leeuw voor irritantste reclame
16 december 2022De regulering van de markt voor online kansspelen in Nederland in oktober van vorig jaar heeft voor heel wat veranderen gezorgd binnen de sector. Een van de grootste veranderingen voor online casino’s in Nederland was dat ze vanaf dat moment officieel reclame mochten gaan maken voor hun diensten en producten, mits zij beschikten over een vergunning voor de verkoop van online kansspelen in Nederland, natuurlijk. Die kans hebben de legale online casino’s in Nederland met beide handen aangegrepen, met als gevolg dat operatoren als Holland Casino en Circus het afgelopen jaar miljoenen hebben uitgegeven aan reclamecampagnes.
Negatieve aandacht is ook aandacht
Zoals je misschien al wel hebt gelezen of gehoord komt er binnenkort een einde aan vrijwel alle gokreclame in Nederland, want het is de bedoeling dat er in het eerste kwartaal van 2023 een algeheel verbod op ongerichte gokreclame in ons land komt. Zodra dat gebeurt, zullen ook de legale online casino’s in Nederland geen reclame meer kunnen maken voor hun spellen. Het is echter duidelijk dat een overgroot deel van de vergunde online casino’s in Nederland tot die tijd nog zo veel mogelijk tracht te profiteren van de lakse regelgeving wat betreft gokreclame in ons land.
Het feit dat de legale aanbieders van online kansspelen in Nederland voorlopig nog reclame kunnen maken voor hun respectievelijke aanbod betekent dat diezelfde reclames ook genomineerd kunnen worden voor allerlei prijzen en awards. Helaas voor de operatoren zijn dit niet altijd flatterende beloningen. Zo werd de Gouden Gokkie al in het leven geroepen (meer daarover later in dit artikel) voor de foutste gokreclame van het jaar en binnenkort wordt ook de Loden Leeuw uitgereikt door het Avrotros-programma RADAR. Met name TOTO en Betcity zullen daar een beetje tegenop kijken, want beide aanbieders van legale online kansspelen in Nederland zijn genomineerd voor prijzen in relatie tot de meest irritante reclame van het jaar.
Verschillende categorieën
Op 12 december werden alle genomineerd voor de Loden Leeuwen, de tegenhangers van de Gouden Loekies van de Avrotros, bekend gemaakt. Er wordt gestemd in totaal twee categorieën, namelijk “Meest Irritante Reclame” en “Meest Irritante BN’er in een Reclame”, en in beide categorieën is er een online casino in Nederland genomineerd. De ondertussen bekende en beruchte reclame van TOTO met haar groene gorilla in de hoofdrol is genomineerd als meest irritante reclame, terwijl het voormalige kwartet ex-profvoetballers van Betcity (Andy van der Meijde, Wesley Sneijder, Sjaak Swart en Wim Kieft) kans maakt op de prijs voor meest irritante Bekende Nederlander(s) in een reclame.
Alhoewel de nominaties van beide gokreclames goed te begrijpen zijn, is het verre van een uitgemaakte zaak wie er uiteindelijk zal “winnen”. TOTO krijgt in haar categorie namelijk concurrentie van Lidl (“De hele zomer de állerlaagste prijzen bij LIDL”) en Plameco Plafonds (“Morgen mooier wonen”), terwijl Betcity moet hopen dat Jumbo (met acteur Frank Lammers) en opnieuw Lidl (met cabaretier Alex Klaassen) meer ergernis hebben opgeroepen met hun bekende rolmodellen dan haar eigen ex-voetballers. Er kan nog tot en met 18 december om 23:59 uur worden gestemd op de genomineerde reclames, mocht je zelf inspraak willen hebben in de uitkomsten.
Overigens is het voor TOTO het tweede jaar op rij dat ze genomineerd is voor een Loden Leeuw, destijds met Wesley Sneijder in de hoofdrol als gabberende Koning TOTO. Uiteindelijk bleek niet de voormalig Ajacied, maar presentator Henny Huisman de irritantste BN’er in een reclame in 2021 te zijn. Andy van der Meyde maakte in 2020 iets vergelijkbaars mee door als genomineerde in dezelfde categorie te “verliezen” van Martien Meiland van het reality-programma Chateau Meiland die dat jaar de reclame van de VriendenLoterij presenteerde.
Gouden Gokkie
Gokreclame is een bron van controverse in ons land, met name vanwege de ongebreidelde en enorme toename ervan sinds de regulering van de markt voor online kansspelen in Nederland. Als gevolg daarvan kunnen de campagnes van online casino’s in Nederland op heel weinig waardering rekenen. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat er twee gokreclames zijn genomineerd voor de Loden Leeuwen, maar ook uit de oprichting van de Gouden Gokkie. Professioneel copywriter (en voormalig gokverslaafde) Martijn de Vreeze richtte deze “prijs” op ter erkenning van de foutste gokreclame van ons land. TOTO wist voor de recente eerste verkiezing van de Gouden Gokkie ooit zowel Unibet als Betcity en Kansino af te troeven. Op 19 december zullen we weten of het kansspelbedrijf daarnaast ook nog een Loden Leeuw mag gaan ophalen.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).