711 vermoedt fraude en blokkeert uitbetaling van ruim € 125.000
17 mei 2023
1 oktober 2021 was een grote dag in de geschiedenis van de online kansspelen in Nederland, een mijlpaal zelfs, want die dag werd de langverwachte Wet Kansspelen op afstand (Wet Koa) van kracht. De invoering van deze wetgeving zorgde ervoor dat de markt voor online kansspelen in Nederland voor het eerst ooit gereguleerd werd. In andere woorden, sindsdien is het mogelijk voor Nederlandse gokkers om legaal geld in zetten bij een online casino in Nederland, zo lang dat online casino maar over een vergunning voor de verkoop van online kansspelen in Nederland beschikt, zoals bijvoorbeeld Holland Casino of Circus.nl.
711 doet aangifte van fraude
De regulering van de markt voor online kansspelen in Nederland heeft heel wat voordelen met zich meegebracht, zowel voor spelers als aanbieders. Waar het voor spelers tegenwoordig veel veiliger is om via het internet geld in te zetten bij een online casino in Nederland, geldt ook voor de operatoren dat ze beter beschermd zijn in het geval van misstanden. Zo kan er dankzij de invoering van de Wet Koa door de autoriteiten, bijvoorbeeld, veel sterker worden opgetreden tegen illegale concurrenten van online casino’s in Nederland die zich wel aan de regels houden. Een goed voorbeeld daarvan is de boete van in totaal € 1,8 miljoen die de Kansspelautoriteit eerder dit jaar nog uitdeelde aan de partijen achter de illegale website Orient Xpress Casino.
Het is belangrijk voor de stabiliteit van de sector en voor de kwaliteit van het beschikbare spelaanbod dat ook de legale aanbieders van online kansspelen in Nederland terecht kunnen bij de autoriteiten om melding te maken van problemen en misstanden. Neem bijvoorbeeld het online casino 711, dat recent een uitbetaling van iets meer dan € 125.000 aan een speler heeft geblokkeerd vanwege een vermoeden van fraude. Dankzij de Wet Koa kon het bedrijf daarvan melding maken bij de Kansspelautoriteit, naast het doen van een aangifte bij de politie. Volgens het casino gaat het om een vrouwelijk lid van een grotere groep frauderende spelers.
Speelster meent genegeerd te worden door 711
Zoals wel vaker in conflicten tussen operator en speler, en eigenlijk in conflicten in het algemeen, houden de beide betrokken partijen er een hele andere lezing van de situatie op na. Waar 711 zegt dat er bij het controleren van de uitbetaling grootschalige fraude werd vastgesteld, meent de speelster in kwestie dat haar account bij het casino zonder enige uitleg is geblokkeerd en dat haar winst ter waarde van € 125.275 ten onrechte wordt vastgehouden door de aanbieder. In reactie heeft zij op donderdag 4 mei een topic aangemaakt op het populaire forum van onetime.nl met de titel “711 betaalt jackpot (120k) niet uit zonder uitleg”, waarin zij het volgende schrijft:
“Ik heb onlangs op 711.nl gebruikgemaakt van de 100% bonus, dus 711 EUR gestort en vervolgens met 1422 EUR een slot game gespeeld. Vervolgens won ik een jackpot en heb ik ruim 120 000 EUR laten uitbetalen. Acht (!) dagenlang werden mijn e-mails en telefoontjes compleet genegeerd, en gisteren ontving ik tot mijn grote verbazing mail dat mijn opnameverzoek is geweigerd omdat mijn account betrokken zou zijn bij grootschalig bonusmisbruik/fraude. Voor meer informatie kon ik de klantenservice benaderen, die mij wederom niet kon voorzien van meer informatie. Ik gok al jaren maar heb dit nog nooit eerder meegemaakt en heb geen idee waar dit over gaat. Weet iemand wat er momenteel bij 711 speelt of waarom zij niets van zich laten horen? En wat kan ik doen om dit op te lossen?”.
Interessant genoeg kwam 711, dat met de hulp van advocatenkantoor Vissers Legal inmiddels naar manieren zoekt om de betrokkenen aansprakelijk te stellen voor geleden verliezen, op hetzelfde forum met een respons op het bericht van de 24-jarige speelster.
“Bij controle van de uitbetaling constateerde wij een mogelijk voorval van fraude/misbruik”, schrijft 711 op het forum, “Vervolgens is er een grondig onderzoek gevoerd en werd grootschalige fraude vastgesteld. De betrokken speler(s) werden zowel over het onderzoek, de conclusie en de getroffen maatregel(en) geïnformeerd. Als een vergunde kansspelaanbieder voeren wij voortdurend toezicht op misbruik en fraude van de kansspelen. We betreuren het dan ook ten zeerste dat onze reputatie besmeurd wordt door dit voorval. Iedere speler die op een eerlijke manier speelt, mag zijn winsten steeds tijdig en keurig op zijn rekening verwachten”.
Hoe de vork precies in de steel steekt is nog niet duidelijk en het kan nog wel even duren voordat daar meer over bekend wordt. Op dit moment lijkt het echter vooral een kwestie van het woord van de ene tegen het woord van de andere. De verwachting is dat Vissers Legal de komende weken met meer informatie naar buiten zal komen.
Online kansspelen in Nederland moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de AGOG (Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers).